Case

Spartahal in Schagen

Sportaccommodatie Spartahal in Schagen begint aan tweede jeugd

Geluiddempende wand voor sportaccommodatie

Sinds 2017 kunnen bewoners en verenigingen van het Noord-Hollandse Schagen weer optimaal en op een plezierige manier profiteren van sportaccommodatie de Spartahal. Daar ging een ingrijpende en geslaagde renovatie aan vooraf. Er werden nieuwe vloeren gelegd, verrijdbare tribunes gerealiseerd en geluiddempende wanden aangebracht. Ook TreNoMat had een aandeel in de renovatie. Gezien de lastige constructie van het gebouw kostte het aanbrengen van een nieuwe scheidingswand de nodige hoofdbrekens, maar de engineers vónden een oplossing.

De Spartahal is een van de drie binnensportaccommodaties in Schagen. Scholen gebruiken deze sporthal intensief voor bewegingsonderwijs, maar de hal was hier eigenlijk niet meer geschikt voor. De inrichting van de hal, die in 1980 nieuw werd gebouwd, was sterk verouderd en de ruimteakoestiek was slecht. Tijdens de bouw is destijds een eenvoudige standaard optrekbare scheidingswand aangebracht, bedoeld om doelgroepen puur fysiek van elkaar te kunnen scheiden. Ook deze voldeed niet meer aan de eisen en normen van vandaag de dag.

Dakconstructie vormt extra uitdaging

Een extra probleem was dat de wand door de onvoordelige dakvorm rondom niet goed aansloot op de omliggende bouwkundige constructie. De wand kwam hierdoor niet goed tot zijn recht en er was bij gedeeld gebruik relatief veel geluidsoverlast, wat de gebruikservaring niet ten goede kwam. Deze problematiek was uiteraard al enige tijd bekend, maar het was nog niet zo eenvoudig om er een oplossing voor te bedenken.

Er ging dan ook een langdurig studie- en besluitvormingstraject aan de uiteindelijke renovatie vooraf. Alle opties passeerden de revue, ook slopen en nieuw bouwen. Uiteindelijk is onder begeleiding van Sportfondsen Schagen besloten om een algehele renovatie door te voeren. Ons bedrijf maakte deel uit van deze grootschalige renovatie, vanaf de planvorming tot aan de realisatie.

Drie scheidingswanden, één geheel

De bestaande optrekbare scheidingswand is vervangen door een compleet nieuwe wand die uit drie scheidingswanden is opgebouwd. Ondanks de uitdagende vorm van de dakconstructie, wisten we de openingen boven en naast de wand doeltreffend af te dichten. Hiermee is de kans op geluidsoverlast tussen de twee compartimenten aanzienlijk verkleind. De opening is in de nieuwe situatie van gevel tot gevel af te sluiten door toepassing van één grote beweegbare hoofdwand. Deze kan worden opgetrokken tot boven de genormeerde obstakelvrije zaalhoogte van zeven meter, met daarnaast aan weerszijde een lager hangend wanddeel om de aansluiting op de gevels mogelijk te maken. Deze twee extra wanddelen zijn afzonderlijk te bedienen.

Geluidsabsorberende voorzetwanden voor prettig ‘geluidsklimaat’

Voor de driehoekvormige restopening boven de nieuwe TreNoMat wand is een dubbelwandige, geluidsisolerende vaste bovenafdichting toegepast. Er vindt nu veel minder verstoring van de lessen plaats en leerkrachten kunnen zich beter verstaanbaar maken. De ruimteakoestiek is goed, het gebruikscomfort is enorm toegenomen. De toepassing van de nieuwe scheidingswand, in combinatie met het bekleden van de gevels met geluidsabsorberende voorzetwanden, levert een prettig ‘geluidsklimaat’ op en zorgt ervoor dat de hal aan hoge akoestische normen voldoet.

Doelstellingen van het project

  • Het optimaliseren van de scheiding tussen de twee haldelen, met een beter afsluitend oppervlak, waardoor geluidsoverdracht tussen de twee compartimenten beperkt blijft.
  • Het verbeteren van de ruimte-akoestiek, in zowel een situatie met opgetrokken wanden als in een gescheiden indeling, door toepassing van geluidsabsorberende wandbekleding.
  • Het voldoen aan de normen van nagalmtijd.
situatie voor de aanpassing

Projectdetails en Resultaten

  • Toepassing van drie TreNoMat akoestische scheidingswanden, in elektrisch optrekbare uitvoering. De wanden zijn naast elkaar geplaatst en hangen in opgetrokken positie op verschillende hoogtes. Bij het neerlaten ontstaat één gesloten scheidingswand. In combinatie met de toegepaste bovenafdichting is het afsluitend oppervlak maximaal.
  • Na het uitvoeren van berekeningen zijn het wandmateriaal van de scheidingswand en de akoestische voorzetwand op elkaar afgestemd en is de nagalmtijd in iedere indeling volgens de norm.
  • De verouderde sporthal heeft weer een moderne uitstraling en voldoet aan de huidige normen. Hierdoor kunnen scholen de locatie weer zonder problemen gebruiken voor bewegingsonderwijs en is de accommodatie klaar voor de toekomst.
Meten is weten!

Aanvraag akoestische meting

  • Akoestisch onderzoek bij u op locatie;
  • Maatwerk totaaladvies;
  • Garantie op het beoogde resultaat.
whitepaper trenomat
Meer weten?

Download onze documentatie

  • Alle feiten op een rijtje
  • Geselecteerd op onderwerp
  • Vindt u niet wat u zocht? Vraag het ons!
Paul trenomat
Meer weten?

Neem contact op!

+31 (0)172 579720
info@trenomat.nl

In de spotlight

Onze andere cases

Bekijk onze andere cases in het case overzicht.
nieuwsbrief trenomat
Blijf op de hoogte!

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

TreNoMat houdt van korte lijnen. Daarom stellen we u graag met onze gratis digitale nieuwsbrief op de hoogte van productinnovaties en inspirerende projecten. Wilt u altijd geïnformeerd zijn? Schrijf u in en u ontvangt alle relevante updates.