Amels in Vlissingen, onderdeel van Damen Shipyards, geniet een bijzondere internationale reputatie in het ontwerpen en bouwen van luxe privéjachten en grote schepen. Er is veel vraag naar deze schepen en dat stelt hoge eisen aan de productiviteit. Dus rees de vraag of en hoe de productiecapaciteit vergroot kon worden. TreNoMat reikte de oplossing aan. Met de inzet van industriële scheidingswanden is de productiviteit per dokloods verdubbeld.
Dokloods Amels/Damen Shipyards beschikt in Vlissingen over een enorm terrein met meerdere grote dokloodsen, waarin de schitterende schepen worden gebouwd. Scheepsbouw is een complex proces dat veel tijd en veel ruimte in beslag neemt. Om de beschikbare productiecapaciteit optimaal op de nog steeds groeiende vraag naar luxe schepen te optimaliseren, vroeg Dokloods Amels TreNoMat om kritisch mee te denken over mogelijke voorzieningen. Die zijn nu getroffen in de vorm van twee elektrisch optrekbare industriële scheidingswanden. Hiermee heeft de scheepsbouwer twee keer zoveel productiecapaciteit tot zijn beschikking.
Eén ruimte, twee bouwprocessen, dankzij TreNoMat scheidingswanden
In de bestaande situatie werd per dokloods één bouwproces opgestart. De afmetingen van de dokloodsen zijn echter dusdanig royaal, dat er in principe twee boten tegelijk gebouwd zouden kunnen worden. Van deze theoretische mogelijkheid werd geen gebruik gemaakt, omdat bouwprocessen zelden synchroon lopen. Bepaalde processen kunnen andere activiteiten verstoren, wat ten koste zou gaan van de kwaliteit waar Amels B.V. zijn reputatie nu juist aan dankt.
Inspirerende samenwerking, succesvol project
Met voorzieningen die de gelijktijdige uitvoering van verschillende processen wél mogelijk maken, verdubbelen we onze productiecapaciteit, dacht de scheepsbouwer. Met dat idee nam Dokloods Amels contact op met TreNoMat. Dat was het begin van een inspirerende samenwerking en een succesvol uitgevoerd project.
Industriële scheidingswanden, in twee richtingen beweegbaar
Geen enkele scheepsbouwopdracht is hetzelfde en de afmetingen van bestelde schepen lopen enorm uiteen. Om die reden moest de aan te brengen scheiding in twee richtingen beweegbaar zijn. Dat biedt immers de grootste flexibiliteit. De gerealiseerde scheidingswanden kunnen op iedere mogelijke positie in de ruimte naar beneden gelaten worden. Onder de wand is een brugconstructie gemaakt, die meebeweegt met de wand. Hierdoor is er ook altijd een aansluiting aan de onderzijde.
Een belangrijk eis was dat de scheiding eenvoudig omhoog en omlaag te bewegen is. Hierdoor is het mogelijk om op sommige momenten een grote opening te realiseren, terwijl de ruimtes op andere momenten juist snel en eenvoudig afgesloten kunnen worden. Om dit te realiseren, ontwierpen onze engineers speciaal voor deze vraag een combinatie van een elektrisch aangedreven verrijdbare staalconstructie, op kraanbaanrails, met daaraan gekoppeld een neerlaatbare industriële TreNoMat scheidingswand. Hiermee is het systeem voor honderd procent afgestemd op de gecompliceerde scheepsbouwprocessen.
Extra voorzieningen voor bevoorrading
Bij de engineering van de wanden moesten we rekening houden het tracé van bovenloop-kranen in het hallencomplex, dat moet kunnen kruisen met de afscheidingen. Ook diende de afscheidingswanden bestand te zijn tegen de effecten van diverse productieprocessen en verf- en conserveringsproducten. Aan de onderzijde moesten voorzieningen worden aangebracht voor een optimale bevoorrading als de wanden zich in een neergelaten positie bevinden.